Safer Internet Day – Viktigt att vara källkritisk

Hur hittar jag ansedda källor av hälsoinformation? – 5 frågor att ställa till dig själv  

När man har frågor om hälsa och medicin att ta i sin mobil är oftast det första man gör för att hitta svaret. På Google, Facebook och andra webbsidor kan man hitta snabba svar gällande symtom och behandling av sjukdomar.  

Det finns dock vissa grejer man borde tänka på när man surfar då det kan uppkomma många risker.  

Webbsidor kan vara hjälpsamma…  

I Sverige finns det över 1,5 miljon registrerade domänen och många av dem förser kunskap om medicin och hälsa. De webbsidorna är tillgängliga dygnet runt och alltid bara en klick bort. Från huskur, till tips för viktnedgång, till kontaktuppgifter till den närmsta specialisten – det finns oändligt många möjligheter som kan göra livet enklare.   

Att vara medlem i en online medlemsorganisation, som Forskningspanelen, kan också komma med många fördelar. Man har bland annat en chans att prata med andra som lever med samma sjukdom om hur den påverkar det dagliga livet och vad man kan göra för att underlätta det för sig själv.  

Den kunskapen som går att hitta kan hjälpa oss förstå våra egna kroppar bättre och ge oss grunden till diskussionen med en läkare vid nästa besök.  

…men kan du lita på dem?  

De flesta använder välkända sökmotorer för att hitta svar på sina frågor men inte all information som finns på nätet är bra. Den ordningen i vilken sökmotorerna visar oss webbsidor bestäms av en algoritm som kontrollerar inte källans trovärdighet.  

Ensidig rapportering kan ofta vara resultatet. Felaktiga eller inaktuella informationer presenteras som fakta. Ibland är det ofarlig, men det kan också vara skadligt. Vissa webbsidor används endast för att dela falska informationer. Till exempel, många sidor försöker sälja mirakelkur för allvarliga sjukdomar, eller hjälpa med viktnedgången. 

Vår tyska Community Specialist kommer ihåg när hon intervjuade en av våra medlemmar:  

“En patient har berättat för mig att ens kollega avslutade sin diabetesbehandling utan att prata om det med sin läkare efter att hon hade hittat tvivelaktiga informationer om metmorfin på nätet. Efter att ha pratat med sin kompis, förstod hon att webbsidan var opålitlig och valde att börja om sin behandling. Hon har blivit försiktigare sen dess.”  

Man ska också vara varsam kring dataskydd. Det är inte alltid helt klart vad som händer med våra uppgifter på nätet och vem som kan ha tillgång till det.  

Hur vet jag att hälsoinformation på nätet är pålitlig? 

Fråga dig själv dessa fem frågorna för att känna igen pålitlig hälsoinformation: 

1) Vem är det som förser informationerna?  

Vem står bakom webbsidan? Kan du hitta deras kontaktuppgifter? Det borde vara tydligt hur eller av vem websidan finansieras. Sådana informationer står oftast under “Om oss”-sektionen – som på vår websida: Om Forskningspanelen – Forskningspanelen 

2) Vem riktas informationen till och vad är dess syfte?  

Svarar informationen på min fråga på ett brett sätt? Hälsokunskap borde förmedlas neutralt. Websidorna ska alltså inte försöka övertyga dig att agera på egen hand. Det borde alltid finnas en varning att de tips man hittar online kan inte ersätta ett besök hos en läkare.  

3) Finns det reklam?  

Bra hälsoinformation är fri från reklam. Om det finns reklamer på en websida borde det vara tydligt separerat från det riktiga innehållet. Man borde vara väldigt försiktig om webbsidan verkar berömma bara ett företag, läkemedel eller behandling utan att nämna biverkningar. 

4) Är informationen aktuell? Finns det källor?  

Inom den medicinska kunskapen omarbetas alla riktlinjer regelbundet. Därför är det viktigt att alla informationer är aktuella. Man borde också tänka på att det måste finnas ansedda källor till all kunskap. Ansedda källor består av officiella myndigheternas egna webbsidor eller vetenskapliga tidskrifter.  

5) Vad händer med min data?  

Pålitliga websidor ska alltid ha en dataskydd policy som alla kan läsa – som på vår websida: Policy för dataskydd – Forskningspanelen. Det borde också alltid finnas kontaktuppgifter till ett dataskyddsombud.   

 

Om du kan svara dessa frågor betyder det att du kan känna dig säker med den information som du upphittat! Man borde dock alltid komma ihåg att informationer online kan inte ersätta ett besök hon en läkare.  

 

Några exempel på sajter du kan alltid lita på: 

1177 

Netdoktor.se – hälsa och sjukdomar – Netdoktor 

Riksförbundens webbsidor som till exempel Riksförbundet – HjärtLung  eller diabetes.se. 

Om du vill ta del av de senaste forskningsnyheterna från medicinska tidskrifter eller prata med andra patienter om vård och hälsa, ta en kik på vår Facebook profil!  

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *